Veelgestelde vragen
Wil je meer weten over jouw multi-water systeem, bekijk onze veel gestelde vragen.
Zit je vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze Klantenservice. We helpen je graag!
-
TOP 5 VRAGEN
-
VRAGEN OVERDE INSTALLATIE
-
VRAGEN OVERDE FILTER
-
VRAGEN OVERDE KRAAN
-
VRAGEN OVERDE BOILER
-
VRAGEN OVER DE CHILLER EN SPARQ
TOP 5 VRAGEN
Hoe weet ik wanneer het filter moet worden vervangen?
In de Touch kraan zit een LED indicatie en zodra deze knippert met elke willekeurige kleur moet het filter vervangen worden. Deze signalering gaat uiteindelijk over naar de kleur oranje, waarna er geen speciaal water meer getapt kan worden. In deze situatie blijft er wel beschikking over warm en koud water.
Bij de mechanische kraan moet het filter ieder jaar na ongeveer 12 maanden worden vervangen.
Tip; bij registratie van uw kokend water kraan krijgt u van ons jaarlijks een herinneringsmail om het filter te vervangen. Link naar de registratiepagina: register.franke.com
Wat zuivert het filter allemaal?
De Franke Pro M filter filtert naast kalk ook kleine metalen, hormonen, medicijnresten, chloride fluoride en verbetert de smaak. Filtering wordt gerealiseerd door een 7-traps filter methode met o.a. hardheidsreductie en stabilisatie maar met behoud van de belangrijke mineralen. Het actieve koolstof in de filter verwijdert stoffen die geur en smaak negatief
beïnvloeden.
Kan elk ontherding systeem in combinatie met een multi-waterkraan can Franke?
Onthardingssystemen die het water demineraliseren zoals bij osmose en systemen die de pH van het water verlagen zijn niet geschikt voor de Franke Multi water systemen en bij gebruik van dergelijke systemen zal de garantie komen te vervallen.
Wat zijn de vereisten aan de waterkwaliteit?
- Zuurgraad (pH) 7-9.5
- Waterhardheid 3-8° dH / 14-21° F / 15-25° E / Clark
- Ijzergehalte (Fe) < 0,2 mg/L
- Chloorgehalte (Cl) < 150 mg/L
- Geleidbaarheid < 125 mS/m
- Chemische toevoegingen Niet toegestaan
Hoe laag mag de waterhardheid worden ingesteld?
De ontharding van het water mag nooit lager ingesteld worden dan 3 °dH.
Hoe laag mag de zuurgraad (pH) worden ingesteld?
De zuurgraad of pH waarde moet tussen de 7 en 9,5 worden ingesteld. Geadviseerd wordt om de zuurgraad in te stellen tussen de 7,8 en 8,3.
Bron: http://www.vitens.nl/service/veelgestelde-vragen/waterkwaliteit.
Welke kleur mag ik instellen als ik een centrale waterontharder* heb:
- Lichtblauw – Pro M filter –>Touch kraan
- Lichtblauw – Pro M filter –> Boiler*.
Verandert het vervangingsinterval van de Franke filter indien de klant een onthardingssysteem heeft geplaatst?
Ja dat kan, wanneer u een Multi water systeem met Elektronische Touch kraan heeft kunt u de filterwissel instelling op licht blauw zetten. De filter wissel indicatie zal dan na maximaal 18 maanden een signaal geven.
Heeft u een Mechanische Twist kraan dan kunt u de filterwissel instelling op uw boiler* op licht blauw zetten en kunt u na registratie het advies omtrent uw filterwissel volgen die u van ons ontvangt.
Moet ik het filter vervangen als ik een centraal onthardingssysteem* heb?
Ja dat moet, de Pro filters van Franke maken het water niet alleen zachter maar zorgen ook voor zuivering van het water. Hiermee worden o.a. smaak en geur verstorende stoffen, hormonen, medicijnresten en zware metalen verwijderd. Om de kwaliteit van het water te kunnen blijven garanderen is men verplicht de filter vanwege de bacterie groei uiterlijk na 18 maanden te vervangen.
* Franke gaat er vanuit dat het centrale onthardingssysteem op correcte wijze en volgens voorschrift wordt onderhouden. Mocht dit aantoonbaar niet het geval zijn dan komt de garantie alsnog te vervallen.
Wat doet dit centraal nthardingssysteem met het Franke filter en het Franke kokend water systeem?
Op het moment dat men de Franke richtlijnen volgt m.b.t. de toegestane onthardingsmethode zijn er weinig tot geen negatieve effecten te constateren bij de Franke Pro M filter of het systeem.
Kan een Multi water systeem in
combinatie met een centraal onthardingssysteem zonder Pro M filter worden geplaatst?
Nee dat kan niet, de filter is een standaard onderdeel van een Frank Multi water systeem omdat het naast ontharding ook middels zuivering de kwaliteit van het water verbetert.
Systemen met een Mbox kunnen zonder Pro M filter niet functioneren.
Waarom geeft Franke niet meer advies
over centraal ontharding systemen en welke geschikt zijn?
Omdat er vele verschillende merken, manieren en mogelijkheden zijn om water te ontharden. Het is voor ons niet mogelijk om al deze systemen te testen in relatie tot onze Multi water systemen of advies over te geven. Systemen die ontharden met zouten of polyphosfaat of een combinatie hiervan geven geen problemen voor het systeem en mogen geadviseerd worden.
Kan ik de boiler op warm water aansluiten?
Nee, de boiler kan niet worden aangesloten op warm water. Mocht er een warm water voorziening aanwezig zijn dan kan de Bypass gebruikt worden om het systeem alsnog op warm water aan te sluiten. De Bypass wordt gemonteerd op
de filterstopkraan (warm water).
Hoe stel ik mijn Touch kraan in na filtervervangen voor een systeem vanaf 2018?
Stap 1:
Activeer de filter instelling door de Touch knop 10 sec. ingedrukt te houden tot de ingestelde led kleur wordt getoond (Bekijk de waterhardheid tabel voor de verschillende instellingen).
Gebeurt dit niet, gaat u verder met reset instructie 2.
Stap 2:
Stel de filterwaarschuwing in, door de juiste kleur te selecteren (Bekijk de
waterhardheid tabel voor de verschillende instellingen).
Stap 3:
Bevestig uw keuze door de knop 5 sec. ingedrukt te houden, totdat de M-Box piept. De lichtring knippert ter bevestiging afwisselend wit en de gekozen kleur, hierna keert de Touch knop terug naar de stand-by stand.
Hoe kan ik een klacht bekend maken?
Voor het aangeven van een klacht m.b.t. je product of dienst zijn er een paar mogelijkheden die we hieronder beschrijven.
De eenvoudigste wijze om je klacht m.b.t. je Franke product of dienst kenbaar te maken is via het online service formulier, klik hier. Na het invullen van het formulier ontvang je een bevestiging. Hiermee wordt de aanvraag in behandeling genomen. Binnen 48 uur zal er contact met je worden opgenomen voor het afhandelen van de klacht.
Afhankelijk van de aard van de klacht zal er actie ondernomen worden.
Ook is het mogelijk de klacht telefonisch aan te melden via +31 85 02 61 511 of via een email naar ks-klantenservice.nl@franke.com.
Indien je een klacht heeft over onze producten of onze service, dan kun je contact met ons opnemen via het contactformulier. Je krijgt van ons binnen 14 dagen na ontvangst van je klacht een inhoudelijke reactie. Indien je niet tevreden bent met de afhandeling van je klacht dan kun je deze ook voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel (www.sgc.nl) of aan deze Geschillencommissie via het Europees ODR Platform (https://ec.europa.eu/consumers/odr/).
VRAGEN OVERDE INSTALLATIE
Wat is het energieverbruik van een Franke boiler?
Het gemiddelde energieverbruik van een boiler is € 0,10 per dag. Dit is een
berekening die uit gaat van het verlies van energie als het systeem 24 uur
niet gebruikt wordt. De werkelijke kosten zijn door dagelijks gebruik
hoger, maar vervangen de kosten die normaal gesproken gemaakt worden door de CV ketel en eventuele verliezen die ontstaan door lange leidingen. De totale kosten voor het gebruik van een Franke boiler kunnen gemiddeld worden geschat op € 50,- per jaar en zijn afhankelijk van uw energiecontract en persoonlijk gebruik.
Welke veiligheidsvoorzieningen zijn er?
Kraan
- Onze kranen zijn uitgevoerd met kindveilige bedieningssystemen waardoor het per ongeluk tappen van speciaal water niet mogelijk is.
- Door de buis-in-buis techniek wordt de uitloop niet heet bij gebruik van kokend water.
- U kunt ervoor kiezen om de warm en koud voorziening op de menghendel om te draaien. Wanneer de hendel naar voren wordt bewogen geeft de kraan koud water. Zo kunnen kinderen zich niet per ongeluk branden aan warm water.
Boiler
- Alle boilers zijn voorzien van een vol elektronische beveiliging, waarmee droogkoken, oververhitting en legionella vorming worden voorkomen.
- De Combi S en XL zijn eenvoudig via de lichtgevende knop op de voorzijde van de boiler uit te schakelen
- De lichtgevende knop op de boiler informeert u over de status/werking van de boiler en geeft middels een kleursignaal een mogelijk defect aan.
Chiller
- De Chiller is makkelijk uit te schakelen middels de knop op de achterzijde van de chiller.
Chiller-Pro en Sparq
- Deze systemen zijn uitgerust met een anti lek detectie en storingsmelding via de bijbehorende app. Hiermee heeft u inzage in de werking van het systeem.
Kan elk ontharding systeem in combinatie met een multi-waterkraan van Franke?
Onthardingssystemen die het water demineraliseren zoals bij osmose en systemen die de pH van het water verlagen zijn niet geschikt voor de Franke Multi water systemen en bij gebruik van dergelijke systemen zal de garantie komen te vervallen.
Wat zijn de vereisten aan de waterkwaliteit?
- Zuurgraad (pH) 7-9.5
- Waterhardheid 3-8° dH / 14-21° F / 15-25° E / Clark
- Ijzergehalte (Fe) < 0,2 mg/L
- Chloorgehalte (Cl) < 150 mg/L
- Geleidbaarheid < 125 mS/m
- Chemische toevoegingen Niet toegestaan
Hoe laag mag de waterhardheid worden ingesteld?
De ontharding van het water mag nooit lager ingesteld worden dan 3 °dH.
Hoe laag mag de zuurgraad (pH) worden ingesteld?
De zuurgraad of pH waarde moet tussen de 7 en 9,5 worden ingesteld. Geadviseerd wordt om de zuurgraad in te stellen tussen de 7,8 en 8,3.
Bron: http://www.vitens.nl/service/veelgestelde-vragen/waterkwaliteit.
Welke kleur mag ik instellen als ik een centrale waterontharder* heb:
- Lichtblauw – Pro M filter –>Touch kraan
- Lichtblauw – Pro M filter –> Boiler*.
Verandert het vervangingsinterval van de Franke filter indien de klant een onthardingssysteem heeft geplaatst?
Ja dat kan, wanneer u een Multi water systeem met Elektronische Touch kraan heeft kunt u de filterwissel instelling op licht blauw zetten. De filter wissel indicatie zal dan na maximaal 18 maanden een signaal geven.
Heeft u een Mechanische Twist kraan dan kunt u de filterwissel instelling op uw boiler* op licht blauw zetten en kunt u na registratie het advies omtrent uw filterwissel volgen die u van ons ontvangt.
Moet ik het filter vervangen als ik een centraal onthardingssysteem* heb?
Ja dat moet, de Pro filters van Franke maken het water niet alleen zachter maar zorgen ook voor zuivering van het water. Hiermee worden o.a. smaak en geur verstorende stoffen, hormonen, medicijnresten en zware metalen verwijderd. Om de kwaliteit van het water te kunnen blijven garanderen is men verplicht de filter vanwege de bacterie groei uiterlijk na 18 maanden te vervangen.
* Franke gaat er vanuit dat het centrale onthardingssysteem op correcte wijze en volgens voorschrift wordt onderhouden. Mocht dit aantoonbaar niet het geval zijn dan komt de garantie alsnog te vervallen.
Wat doet dit centraal nthardingssysteem met het Franke filter en het Franke kokend water systeem?
Op het moment dat men de Franke richtlijnen volgt m.b.t. de toegestane onthardingsmethode zijn er weinig tot geen negatieve effecten te constateren bij de Franke Pro M filter of het systeem.
Kan een Multi water systeem in
combinatie met een centraal onthardingssysteem zonder Pro M filter worden geplaatst?
Nee dat kan niet, de filter is een standaard onderdeel van een Frank Multi water systeem omdat het naast ontharding ook middels zuivering de kwaliteit van het water verbetert.
Systemen met een Mbox kunnen zonder Pro M filter niet functioneren.
Waarom geeft Franke niet meer advies
over centraal ontharding systemen en welke geschikt zijn?
Omdat er vele verschillende merken, manieren en mogelijkheden zijn om water te ontharden. Het is voor ons niet mogelijk om al deze systemen te testen in relatie tot onze Multi water systemen of advies over te geven. Systemen die ontharden met zouten of polyphosfaat of een combinatie hiervan geven geen problemen voor het systeem en mogen geadviseerd worden.
Is het echt kokend water?
Ja, kokend water uit een Franke systeem is echt kokend water. Het water in de boiler wordt opgeslagen tussen de 107,5 en 108 °C en geeft daarmee direct kokend water bij het tappen.
Heeft een Franke multi-waterkraan een energielabel?
De EU heeft geen energielabel (ErP-richtlijn) opgesteld voor kokendwatertoestellen. Alle combi kokend en warm water systemen zijn sinds 2015 uitgesloten van deze regeling.
Kan ik de boiler op warm water aansluiten?
Nee, de boiler kan niet worden aangesloten op warm water. Mocht er een warm water voorziening aanwezig zijn dan kan de Bypass gebruikt worden om het systeem alsnog op warm water aan te sluiten. De Bypass wordt gemonteerd op
de filterstopkraan (warm water).
Kan ik de boiler in een kast naast de spoelkast plaatsen?
Jazeker dat kan, hiervoor heeft u verlengsets nodig. De juiste verlengsets kunt u terug vinden op onze webshop, klik hier.
Waar moet ik op letten bii het plaasten van een Chiller-(pro) of Sparq?
Chillers zijn eigenlijk kleine koelkastjes in een spoelkast. Er moet voldoende
luchtbeweging zijn om de warme lucht af te kunnen voeren. Een gat in de bodem en eem halve achterwand in de kast volstaat in de meeste gevallen.
Hoeveel stekkers heb ik nodig?
Bij een mechanische kraan volstaat 1 stekkeraansluiting. Bij een Touch kraan
heeft u twee stekkeraansluitingen nodig. U kunt eventueel bij het ontbreken van voldoende stekkeraanslutingen ook de Switch 3 gebruiken, deze is eenvoudig aan te schaffen via onze webshop, klik hier.
VRAGEN OVERDE FILTER
Wat moet ik met de koolzuurcilinder doen alsdeze op is?
Draai het druk reduceerventiel los welke bovenop het koolzuurpatroon is
gedraaid. U kunt de koolzuurcilinder aanbieden bij het oud ijzer voor recycling.
Hoe weet ik wanneer het filter moet wordenvervangen?
In de Touch kraan zit een LED indicatie en zodra deze knippert met elke willekeurige kleur moet het filter vervangen worden. Deze signalering gaat uiteindelijk over naar de kleur oranje, waarna er geen speciaal water meer getapt kan worden. In deze situatie blijft er wel beschikking over warm en koud water.
Bij de mechanische kraan moet het filter ieder jaar na ongeveer 12 maanden worden vervangen.
Tip; bij registratie van uw kokend water kraan krijgt u van ons jaarlijks een herinneringsmail om het filter te vervangen. Link naar de registratiepagina: register.franke.com
Hoe stel ik mijn filter in bij een Twist kraan na filter vervangen?
Houd de knop AAN/STANDBY op de elektronische boiler circa 3 sec. ingedrukt tijdens de storingsmelding FILTER VERVANGEN. De knopverlichting op de boiler gaat uit om de reset te bevestigen.
Let op. Indien u geen elektronische boiler heeft (zonder knopverlichting) is een filterwaarschuwing reset niet nodig.
Hoe stel ik mijn Touch kraan in na filter vervangen voor een systeem ouder dan 2018?
Stap 1:
Activeer de Touch knop en draai de knop links-of rechtsom tot de ring rood of blauw oplicht.
Stap 2:
Druk en draai de Touch knop tot minimaal 5 klikken. Let op! De gekozen water functie zal ook getapt worden. De Touch knop keert na 2 sec. terug naar de stand-by stand.
Hoe stel ik mijn Touch kraan in na filter vervangen voor een systeem vanaf 2018?
Stap 1:
Activeer de filter instelling door de Touch knop 10 sec. ingedrukt te houden tot de ingestelde led kleur wordt getoond (Bekijk de waterhardheid tabel voor de verschillende instellingen).
Gebeurt dit niet, gaat u verder met reset instructie 2.
Stap 2:
Stel de filterwaarschuwing in, door de juiste kleur te selecteren (Bekijk de
waterhardheid tabel voor de verschillende instellingen).
Stap 3:
Bevestig uw keuze door de knop 5 sec. ingedrukt te houden, totdat de M-Box piept. De lichtring knippert ter bevestiging afwisselend wit en de gekozen kleur, hierna keert de Touch knop terug naar de stand-by stand.
Wat zuviert het filter allemaal?
De Franke Pro M filter filtert naast kalk ook kleine metalen, hormonen, medicijnresten, chloride fluoride en verbetert de smaak. Filtering wordt gerealiseerd door een 7-traps filter methode met o.a. hardheidsreductie en stabilisatie maar met behoud van de belangrijke mineralen. Het actieve koolstof in de filter verwijdert stoffen die geur en smaak negatief beïnvloeden.
Hoe weet ik wanneer het filter moet wordenver vangen?
In de Touch kraan zit een LED indicatie en zodra deze knippert met elke willekeurige kleur moet het filter vervangen worden. Deze signalering gaat uiteindelijk over naar de kleur oranje, waarna er geen speciaal water meer getapt kan worden. In deze situatie blijft er wel beschikking over warm en koud water.
Bij de mechanische kraan moet het filter ieder jaar na ongeveer 12 maanden worden vervangen. Tip; bij registratie van uw kraan krijgt u van ons jaarlijks een herinneringsmail om het filter te vervangen. Link naar de registratiepagina: register.franke.com
Wat kost het filter en waar kan ik deze kopen?
De Pro M filter kost € 79,00 en is goed voor 1700 liter speciaal water. De filter is eenvoudig te bestellen op www.frankewebshop.nl, klik hier.
Wat moet ik met het filter doen na vervangen?
Verwijder het verzadigde filter door te drukken en te draaien, het filter komt dan los uit de bajonet sluiting die in de Mbox zit. U kunt het verzadigde filter gewoon met het huisvuil weggooien.
VRAGEN OVERDE KRAAN
Hoe stel ik mijn filter timer in bij een Twistkraan na filter vervangen?
Houd de knop AAN/STANDBY op de elektronische boiler circa 3 sec. ingedrukt tijdens de storingsmelding FILTER VERVANGEN. De knopverlichting op de boiler gaat uit om de reset te bevestigen.
Let op. Indien u geen elektronische boiler heeft (zonder knopverlichting) is een filterwaarschuwing reset niet nodig.
Hoe stel ik mijn Touch kraan in na filter vervangen voor een systeem ouder dan 2018?
Stap 1:
Activeer de Touch knop en draai de knop links-of rechtsom tot de ring rood of blauw oplicht.
Stap 2:
Druk en draai de Touch knop tot minimaal 5 klikken. Let op! De gekozen water functie zal ook getapt worden. De Touch knop keert na 2 sec. terug naar de stand-by stand.
Hoe stel ik mijn Touch kraan in na filter vervangen voor een systeem vanaf 2018?
Stap 1:
Activeer de filter instelling door de Touch knop 10 sec. ingedrukt te houden tot de ingestelde led kleur wordt getoond (Bekijk de waterhardheid tabel voor de verschillende instellingen).
Gebeurt dit niet, gaat u verder met reset instructie 2.
Stap 2:
Stel de filterwaarschuwing in, door de juiste kleur te selecteren (Bekijk de
waterhardheid tabel voor de verschillende instellingen).
Stap 3:
Bevestig uw keuze door de knop 5 sec. ingedrukt te houden, totdat de M-Box piept. De lichtring knippert ter bevestiging afwisselend wit en de gekozen kleur, hierna keert de Touch knop terug naar de stand-by stand.
Mag ik de Chiller, Chiller-pro en Sparq uitschakelen als ik op vakantie ga?
Ja dat mag, echter vanuit het idee van veiligheid levert dit weinig energiebesparing op vanwege het lage vermogen. Wij adviseren om bij een afwezigheid van meer dan 7 dagen het gekoeld water systeem volledig door
te spoelen.
VRAGEN OVERDE BOILER
Wat is het energieverbruik van een Franke boiler?
Het gemiddelde energieverbruik van een boiler is € 0,10 per dag. Dit is een
berekening die uit gaat van het verlies van energie als het systeem 24 uur
niet gebruikt wordt. De werkelijke kosten zijn door dagelijks gebruik
hoger, maar vervangen de kosten die normaal gesproken gemaakt
worden door de CV ketel en eventuele verliezen die ontstaan door lange leidingen. De totale kosten voor het gebruik van een Franke boiler kunnen gemiddeld worden geschat op € 50,- per jaar en zijn afhankelijk van uw energiecontract en persoonlijk gebruik.
Welke veiligheidsvoorzieningen sijn er?
Kraan
- Onze kranen zijn uitgevoerd met kindveilige bedieningssystemen waardoor het per ongeluk tappen van speciaal water niet mogelijk is.
- Door de buis-in-buis techniek wordt de uitloop niet heet bij gebruik van kokend water.
- U kunt ervoor kiezen om de warm en koud voorziening op de menghendel om te draaien. Wanneer de hendel naar voren wordt bewogen geeft de kraan koud water. Zo kunnen kinderen zich niet per ongeluk branden aan warm water.
Boiler
- Alle boilers zijn voorzien van een vol elektronische beveiliging, waarmee droogkoken, oververhitting en legionella vorming worden voorkomen.
- De Combi S en XL zijn eenvoudig via de lichtgevende knop op de voorzijde van de boiler uit te schakelen
- De lichtgevende knop op de boiler informeert u over de status/werking van de boiler en geeft middels een kleursignaal een mogelijk defect aan.
Chiller
- De Chiller is makkelijk uit te schakelen middels de knop op de achterzijde van de chiller.
Chiller-Pro en Sparq
- Deze systemen zijn uitgerust met een anti lek detectie en storingsmelding via de bijbehorende app. Hiermee heeft u inzage in de werking van het systeem.
Is het echt kokend water?
Ja, kokend water uit een Franke systeem is echt kokend water. Het water in de boiler wordt opgeslagen tussen de 107,5 en 108 °C en geeft daarmee direct kokend water bij het tappen.
Heeft een Franke multi-waterkraan een energelabel?
De EU heeft geen energielabel (ErP-richtlijn) opgesteld voor kokendwatertoestellen. Alle combi kokend en warm water systemen zijn sinds 2015 uitgesloten van deze regeling.
Kan ik de boiler op warm water aansluiten?
Nee, de boiler kan niet worden aangesloten op warm water. Mocht er een warm water voorziening aanwezig zijn dan kan de Bypass gebruikt worden om het systeem alsnog op warm water aan te sluiten. De Bypass wordt gemonteerd op
de filterstopkraan (warm water).
Kan ik de boiler in een kast naast de spoelkast plaatsen?
Jazeker dat kan, hiervoor heeft u verlengsets nodig. De juiste verlengsets kunt u terug vinden op onze webshop, klik hier.
Hoeveel stekkers heb ik nodig?
Bij een mechanische kraan volstaat 1 stekkeraansluiting. Bij een Touch kraan heeft u twee stekkeraansluitingen nodig. U kunt eventueel bij het ontbreken van voldoende stekkeraanslutingen ook de Switch 3 gebruiken, deze is eenvoudig aan te schaffen via onze webshop, klik hier.
Mag ik de boiler uitschakelen als ik op vakantie ga?
Ja dat mag, maar let erop dat je de vakantie stand met legionella protectie instelt. Het is aan te raden om de boiler na een afwezigheid van meer dan 7 dagen volledig door te spoelen.
VRAGEN OVERDE CHILLER EN SPARQ
Mag ik de Chiller, Chiller-pro en Sparq uitschakelen als ik op vakantie ga?
Ja dat mag, echter vanuit het idee van veiligheid levert dit weinig energiebesparing op vanwege het lage vermogen. Wij adviseren om bij een afwezigheid van meer dan 7 dagen het gekoeld water systeem volledig door te spoelen.
Wat kost een koolzuurcilinder en waar kan ikdeze kopen?
De koolzuurcilinder kost € 20,00 en is goed voor ongeveer 100 liter sprankelend water. De cilinder is eenvoudig te bestellen op www.frankewebshop.nl, klik hier.
Kan ik ook een groter koolzuurpatroon aansluiten op de Sparq?
Ja dat kan, de Sparq is hier op voorbereid. U kunt koolzuur cillinders gebruiken van diverse maten mits deze een reduceerventiel hebben. Franke
biedt alleen een 600 grams cilinder aan die perfect in de Sparq past.
Wat moet ik met de koolzuurcilinder doen als deze op is?
Draai het druk reduceerventiel los welke bovenop het koolzuurpatroon is gedraaid. U kunt de koolzuurcilinder aanbieden bij het oud ijzer voor recycling.
Waar moet ik op letten bij het plasatsen van een Chiller-pro of Sparq?
Chillers zijn eigenlijk kleine koelkastjes in een spoelkast. Er moet voldoende luchtbeweging zijn om de warme lucht af te kunnen voeren. Een gat in de bodem en eem halve achterwand in de kast volstaat in de meeste gevallen.